Τρίτη 19 Μαρτίου 2013

ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑ: ΜΙΑ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΟΤΕΡΗ ΜΑΤΙΑ...

Θύελλα αντιδράσεων σε κάθε γωνιά της Ελλάδας έχει προκαλέσει στους φοιτητές το περιβόητο σχέδιο («Αθηνά»)  για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έρχεται να αλλάξει συντριπτικά τον πανεπιστημιακό χάρτη όπως τον ξέραμε ως σήμερα καταργώντας και συγχωνεύοντας πολλά τμήματα σε όλη τη χώρα και αναγκάζοντας φοιτητές να αλλάζουν πόλη (αλλά και αντικείμενο ίσως) καταμεσής των σπουδών τους.

Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ σε αριθμούς

ΤΜΗΜΑΤΑ ΑΕΙ
ΤΜΗΜΑΤΑ ΑΕΙ(ΑΘΗΝΑ)
ΔΙΑΦΟΡΑ
ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΕΙ
ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΕΙ(ΑΘΗΝΑ)
ΔΙΑΦΟΡΑ
269
250
-19
211
134
-77
ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΑΕΙ
ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΑΕΙ(ΑΘΗΝΑ)
ΔΙΑΦΟΡΑ
ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΤΕΙ
ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΤΕΙ(ΑΘΗΝΑ)
ΔΙΑΦΟΡΑ
33149
36700
+ 3551
18336
12975
-5361

ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΑΕΙ-ΤΕΙ
-1810

Το υπουργείο και η κυβέρνηση διακυρρήτουν πως πρόκειται για ένα οικονομικό εξορθολογισμό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μάλιστα αυτοπαρουσιάζονται με αυτόν τον τρόπο ως πολέμιοι κάποιου πελατειακού κράτους το οποίο εξυπηρετούσε η πληθώρα των ιδρυμάτων. Καταρχάς αποτελεί πρόκληση αυτοί που δημιούργησαν (και ωφελήθηκαν από) αυτά τα δεδομένα να λένε τώρα στους φοιτητές που δεν ευθύνονται ότι θα τους αλλάξουν πόλη και σχολή ή θα τους καταργήσουν και ότι είναι και για το καλό τους. Και κατά δεύτερων αυτή η ρητορική υποκρύπτει τη βαθύτερη στόχευση στην οποία εντάσεται το σχέδιο Αθηνά.

Που στοχεύει το σχέδιο Αθηνά:
Η κυρίαρχη αφήγηση της αριστεράς για το σχέδιο Αθηνά βιάστηκε να τσιμπήσει στην παραπάνω ρητορική και να αναγνώσει μονομερώς την κίνηση του κράτους ως μια κατεύθυνση απομαζικοποίησης του πανεπιστημίου– εν μέσω κρίσης - που αναιρεί το δικαίωμα των νέων στις σπουδές με τη συγχώνευση-κατάργηση πολλών ΤΕΙ. Ενισχύει έτσι άθελά της τη συνειδητή αναπαραγωγή από τη ΔΑΠ της λογικής ότι «τι να κάνουμε, υπήρχαν άχρηστα ΤΕΙ και έπρεπε να κλείσουν γιατί κοστίζουν, και εμάς δε μας νοιάζει γιατί είμαστε ΑΕΙ και δε μας αγγίζουν» και άλλα τέτοια.

Η όψη της περικοπής της κοινωνικής παροχής στην εκπαίδευση απ’το κράτος προς το λαό στα πλαίσια της μνημονιακής πολιτικής ενυπάρχει και στο σχέδιο Αθηνά αλλά δεν είναι η κυρίαρχη. Άλλωστε ο συνολικός αριθμός μείωσης εισακτέων (1800) δεν αποτελεί μια κίνηση δημιουργίας ενός άμαζου πανεπιστημίου.

Το σχέδιο Αθηνά έρχεται να εξυπηρετήσει ένα διαχρονικό σκοπό της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης στα ευρύτερα πλαίσια της μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση (νόμος πλαίσιο, αναγνώριση ΚΕΣ κλπ). Προωθεί την ευθυγράμμιση των σχολών, των γνωστικών τους αντικειμένων και κατ’επέκταση των αποφοίτων στις ανάγκες της αγοράς στο σήμερα των μνημονίων. Αφορά και πλήττει συνολικά την τριτοβάθμια (και τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ). Ο σκοπός αυτός είναι περαιτέρω ειδίκευση-διάσπαση των πτυχίων και ο πολυκατακερματισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Αυτό επιτυγχάνεται με τη μεταφορά του κατακερματισμού μεταξύ ΑΕΙ-ΤΕΙ που αντιστοιχεί στον κατακερματισμό ανώτερων-κατώτερων θέσεων της διανοητικής εργασίας, στο εσωτερικό των ΑΕΙ. Για αυτό για παράδειγμα παρατηρείται μια μείωση φοιτητών στις τεχνολογικές-οικονομικές σχολές ΤΕΙ και αύξηση στις αντίστοιχες ΑΕΙ όπου τα γνωστικά αντικείμενα που συγχωνεύονται-καταργούνται θα ενσωματωθούν ως ροές. Ο κατακερματισμός στο εσωτερικό των «διογκωμένων» ΑΕΙ θα είναι σε πρώτη φάση το σπάσιμο των κύκλων σπουδών σε bachelor+master με την εισαγωγή διακριτών κατευθύνσεων και απονομή πιο ειδικευμένων πτυχίων, και σε δεύτερη φάση η εισαγωγή του ατομικού φακέλου προσόντων και η πλήρης αποστοίχιση πτυχίου-επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Το σχέδιο Αθηνά για τα ΑΕΙ συμπυκνώνεται ως εξής: Α) Mαζικοποίηση τμημάτων και μετά εισαγωγή κατευθύνσεων και ειδίκευση-υποβάθμιση των πτυχίων, Β)Διοικητική ενοποίηση(Αδαμάντιος Κοραής), καλύτερος έλεγχος και προώθηση της μεταρρύθμισης εντός αυτών. Γ) συμπληρώνεται με τη διαδικασία της αξιολόγησης τμημάτων που προωθείται για να λειτουργήσει ως μοχλός εκβιασμού (όποιος δεν υλοποιεί πιστά τη μεταρρύθμιση συγχωνεύεται ή καταργείται. Και Δ) εν μέσω κρίσης περικόπτει περαιτέρω την υποχρέωση του κράτους για χρηματοδότηση της εκπαίδευσης.

Μήπως λοιπόν μας αφορά και μας πλήττει και εμάς? Μήπως δεν πρόκειται απλά περί αλληλεγγύης στους συναδέλφους μας στα ΤΕΙ (που οφείλει να είναι αυτονόητη) ?
Δεν είναι τυχαίο ότι στο Πολυτεχνείο δημιουργεί 9 μονοτμηματικές σχολές και αυξάνει στις περισσότερες σχολές τους εισακτέους. Είναι αυτό που περιγράφαμε και παραπάνω... Στρώνει το έδαφος για το Αθηνά 2 που θα συμπληρώνει το παζλ για όλα τα ιδρύματα και πρόκειται να ανακοινωθεί άμεσα.

Και πιο συγκεκριμένα στη ΣΕΜΦΕ:
Στη σχολή μας βλέπουμε μια διαφορετική διαχείριση. Δεν αυξάνει τους εισακτέους όπως στις υπόλοιπες πολυτεχνικές σχολές αλλά τους μειώνει κατά 20%. Αυτό μάλλον καταδεικνύει πως η σχολή μας δε θα αποτελέσει σχολή-υποδοχέα άλλων για να σπάσει έπειτα σε κατευθύνσεις αλλά πιθανότατα προωρίζεται (ενδεχομένως απ’το Αθηνά 2) να απορροφηθεί ως ροή σε άλλη/ες σχολή/ές. Ειδικά η σχολή μας, η οποία αποτελούσε μια όψη ενός κοινωνικού συμβολαίου (που τώρα ακυρώνεται) στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ (προγράμματα του ΚΕΧΑΕ) για να βολέψει μερικούς καθηγητές αδιαφορώντας για την επαγγελματική προοπτική των αποφοίτων, δε μπορεί με κανένα τρόπο να θεωρείται θωρακισμένη απέναντι στην κατεύθυνση συγχωνεύσεων από το υπουργείο.


Το σχέδιο Αθηνά λοιπόν είναι υπόθεση όλων μας και όλοι μαζί μπορούμε να το ανατρέψουμε. Το αν θα κατέβει το Αθηνά 2 περνάει μέσα από την έκβαση του αγώνα για το Αθηνά 1. Ήδη σε όλην την Ελλάδα υπάρχουν καταλήψεις και αγωνιστικό κλίμα. Στοίχημα είναι να κλιμακώσουμε τον αγώνα μας το αμέσως επόμενο διάστημα και να παλέψουμε για να μη συγχωνευτεί και να μην κλείσει καμία σχολή, για να μη διαγραφεί κανένας φοιτητής, για να μην περάσει αυτή η πολιτική που τσακίζει τα δικαιώματά μας σε εκπαίδευση και εργασία.